Jak wstać z łóżka rano, kiedy nam się nie chce

Czy drzemka to twoja ulubiona funkcja w telefonie? Czy walczysz, by wstać z łóżka rano, a następnie ledwo zdążysz do pracy? Wszyscy znamy uczucie. Czy jest zimno, jesteś zmęczony lub po prostu nie chce ci się iść do pracy - wszystkie te przyczyny mają ten sam rezultat: nie chce ci się wstać z łóżka rano.

Co powoduje, że mamy taki problem?
Spójrzmy prawdzie w oczy:  zapewne nigdy nie będziesz rannym człowiekiem - twoje łóżko jest zbyt wygodne i ciepłe - ale chcesz się obudzić i wstać rano, nie doznając przy tym takiego wstrząsu. Na szczęście istnieje wiele technik, które możemy zastosować w celu rozwiązania tego problemu. Eksperci snu pomogą nam zrozumieć, dlaczego tak się czujemy rano i zaproponują sposoby, które pomogą nam wstać  z łóżka, gdy naprawdę nie mamy na to ochoty!

Żyjemy w społeczeństwie w którym, jeśli to nie nasze telefony i inne urządzenia, które nas absorbują, to jeszcze dodatkowo jest na żądanie konto Netflix i potrzeba obejrzenia "jeszcze jednego epizodu". Gdy stajemy się niewolnikami naszego współczesnego społeczeństwa technologicznego, stawiamy nasz sen na drugim planie.
Nasza potrzeba zdrowych nawyków snu wydaje się mniej ważna w godzinach wieczornych, kiedy wykonujemy prasowanie w ostatniej chwili lub próbując wywrzeć wrażenie na szefach pracujemy do późna, na później przekładając spanie. Przez to właśnie  sen szybko staje się dla nas ważny dopiero rano, kiedy musimy wstać.

Jordan Gaines Lewis, badacz snu i doktorant z Uniwersytetu z Pensylwanii, mówi, że istnieje wiele czynników, które powodują, że chcemy pozostać w łóżku po tym, jak nasz alarm informuje nas, że pora wstawać. "Największym czynnikiem jest to, że większość z nas budzi się znacznie wcześniej niż nasze organizmy chcą. Nasz rytm okołodobowy woli współpracować ze słońcem, więc pobudka o 5 rano, by upewnić się, że zdążymy do pracy na czas, nie jest dla nas zupełnie naturalna ".

"Proponuję kłaść się spać wcześniej, jeśli mamy wczesny start. To pomoże dostosować rytm dobowy na właściwy wzorzec i będzie mniej prawdopodobne, że obudzimy się podczas głębszych stadiach snu. Staraj się dostarczyć do sypialni jak najwięcej naturalnego światła, gdy tylko zaczniesz poranną rutynę. Jeśli jest ciemno na zewnątrz, sztuczne niebieskie światło może pomóc. Światło niebieskie, podobnie jak światło dzienne, sygnalizuje mózgowi, że jest dzień ".

Chireal Shallow, psycholog i specjalista od snu, wyjaśnia: "Poranna drzemka jest sposobem, w jaki ludzie starają się złagodzić brak snu i zmęczenie - starając się budzić  stopniowo i delikatnie. W ten sposób możemy poradzić sobie z uczuciem nie wystarczającej ilości snu. Rzeczywistość jest taka, że trzeba przerwać błędne koło drzemek i zrobić dobry użytek w tych godzinach porannych. Upewnij się, że masz więcej niż 6 godzin snu w nocy, zastosuj rutynę przed snem, jak u dziecka. Należy przygotować swoje ciało do snu i wyciszenia. Idź ze swoim partnerem do łóżka i rozmawiaj z prawdziwą osobą, a nie z Facebookem lub Twitterem”.

 

Aby zmniejszyć czas drzemki i uczynić poranki bardziej możliwe do ogarnięcia, istnieje kilka opcji:
• Zmień środowisko
• Zmień dietę
• Zmień wzorce zachowań

Jedną z sugestii jest spać z odsłoniętymi zasłonami , by twoje ciało stopniowo budziło się ze światłem świtu. W miesiącach zimowych można kupić lampy i inne urządzenia, które emitują zastępcze światło słoneczne. Oznacza to, że obudzisz się odświeżony, eliminując potrzebę drzemki.

Techniki ułatwiające budzenie się:

Dla entuzjastów aplikacji: Wakie
Wakie jest niemal jak społeczna sieć osób o podobnych poglądach, którzy zmagają się z porannym wstawaniem. Możesz ustawić alarm, a ktoś obudzi Cię z dowolnego miejsca na świecie lub możesz obudzić kogoś innego i zrobić dobry uczynek. Alarm budzika dzwoni, odbierasz a tam ciepły, przyjazny głos po drugiej stronie telefonu informuje Cię, że pora wstać i dasz radę! Rozmowa trwa 60 sekund i jest całkowicie anonimowa i bezpieczna.

Dla fanów gadżetów: Lumie budzik
Nauczyliśmy się, że światło jest ważnym czynnikiem pomagającym nam obudzić się łatwiej. Lumie jest budzikiem, który nam w tym pomoże. Delikatnie rozjaśniające się światło podczas pobudki Bodyclock Lumie może pomóc w zresetowaniu naturalnego rytmu ciała, by poczuć czujność przez cały dzień i zacząć dzień bardziej odświeżonym.

Dla technofoba: Wystarczy umieścić  budzik daleko od łóżka.
Jeśli umieścisz budzik w pokoju, będziesz musiał wyleźć z łóżka, aby wyłączyć irytujący dźwięk. Najtrudniejsze jest wyjście z łóżka, a potem  musisz oprzeć się pokusie powrotu.