Zmęczony byciem zmęczonym? Sen a materac

Dla wielu z nas pora spania jest koszmarem jeśli mamy świadomość, że będziemy mieć problem z zaśnięciem.

Pod koniec wyczerpującego dnia powinniśmy położyć się we własnym łóżku, zamknąć oczy i dryfować wśród słodkich snów. Jednak spora część z nas spędza noc na wierceniu się próbując nieustannie znaleźć dobrą pozycję lub nie jesteśmy w stanie wyłączyć myśli po intensywnym dniu.

Ankiety przeprowadzane w Europie dowiodły, że jest kilka czynników, które nie pozwalają na zamknięcie oczu w nocy. To między innymi stres związany z pracą, hałas z zewnątrz, partner czy niewygodny materac. Około 10 % respondentów przyznaje się do spania ze zwierzęciem w łóżku i przez to ich sen jest zaburzony.

Dr. Keith Wong z australijskiego szpitala, który zajmuje się badaniem snu, mówi, że jest zaskoczony jak obecnie wiele osób zgłasza problemy ze snem. Większość ludzi śpi od siedmiu do ośmiu godzin, niektórzy potrzebują więcej a inni funkcjonują normalnie po przespaniu 3-4 godzin. Badania sugerują, że obecnie śpimy dwie godziny mniej niż w roku 1910. To sztuczne oświetlenie, nocna praca, życie społeczne i elektroniczne gadżety wpływają na zmniejszoną ilość snu w nocy.

Hormony, stres, depresja i chrapanie mogą wpływać na sen, ale problemy mogą również być wynikiem złych nawyków lub środowiska. Ważne, by słuchać własnego zegara biologicznego i kłaść się spać gdy tylko poczujemy się zmęczeni. Podczas gdy wielu ludzi wini partnera za niespokojny sen z powodu chrapania czy gadania przez sen, prawdziwym winowajcą może być sypialnia. Idealna sypialnia to ciemny i cichy pokój, z dala od alergenów, jak kurz czy pleśń. Należy również pozbyć się z niej urządzeń elektronicznych, takich jak telewizory, komputery i telefony komórkowe.

Duży odsetek ludzi ma problemy ze spaniem z powodu niewygodnego materaca. Przyznają oni, że nie wymieniali go do wielu lat. A decydowali się na Nowy dopiero gdy ze starego zaczęły wystawać sprężyny. Trzeba zainwestować w dobry materac – to znacznie poprawi jakość snu. Wybierajmy materac, który nie tylko wspiera plecy i nasze ciało, ale także współpracuje z naszym poruszaniem się podczas snu. Trzeba mieć na uwadze, że śpimy nie tylko w pozycji na plecach lub na boku, ale przyjmujemy przeróżne pozycje typu: rozgwiazda, embrionalne lub na brzuchu.

Co to jest zaburzenie snu?

Bezsenność jest rozpoznana wtedy, gdy brak snu wpływa na zdolność pracy danej osoby w ciągu dnia. Psycholog lub leki mogą pomóc, ale jest też kilka prostych rozwiązań. Regularne kładzenie się do łóżka nauczy sygnalizować ciało i umysł, że jest czas na sen. Posiłek na trzy godziny przed snem i unikanie kofeiny po południu. Ciepła kąpiel lub uspokajający napój np. z rumianku może również pomóc w wyciszeniu organizmu. Jeśli mamy problemy z wyłączeniem myślenia i analizowania całego dnia, zacznijmy pisać dziennik oraz robić listę spraw do załatwienia na jutro. To bardzo często pomaga w uporządkowaniu i mózg może skupić się na zaśnięciu.