Co jest przyczyną nieprzespanych nocy?

Masz problemy z przespaniem całej nocy? Przeciętnie dorosły człowiek potrzebuje 7-8 godzin snu aby rano obudzić się wypoczętym i pełnym energii. Niewystarczająca ilość godzin może powodować zaburzenia koncentracji, bóle głowy i senność. Warto zatem zapewnić sobie komfortowy i długi sen. Niestety nie wszyscy sobie mogą na to pozwolić. Przyczyny są różne.  Warto przeanalizować wszystkie rzeczy, które zakłócają sen jak i stan zdrowia, hałaśliwi sąsiedzi czy nieregularne godziny pracy. Jednak nie zawsze można znaleźć oczywistą odpowiedź. Zdarza się, że komfort snu mogą zaburzać inne czynniki. Spójrzmy na co warto zwrócić uwagę przed położeniem się do łóżka.

Śpiący obok partner/ka

Podczas gdy większość osób szuka przyczyny w sobie, zastanawiając się nad stanem zdrowia, odpowiedź może dosłownie leżeć obok w łóżku. Często, gdy jeden partner ma niezdrowe lub nieregularne wzorce spania, może wpływać na jakość odpoczynku drugiej osoby. Wystarczy wyobrazić sobie, że nasz towarzysz lubi przesiadywać do późnych godzin nocnych a nad ranem głośno hałasuje wchodząc do sypialni - pobudka gwarantowana. Nocny maraton horrorów a może czytanie książki w łóżku? Wszystko to zamiast uspokajać umysł i go wyciszać, powoduje jego rozbudzenie. Zwłaszcza gdy chodzi o jaskrawe obrazy z monitora. Oczy zamiast szybciej się męczyć zmieniającymi scenami są w rezultacie bardziej rozbudzone. Nie mówiąc już o podkrążonych i opuchniętych powiekach po porannej pobudzce.

Oprócz złych nawyków warto zwrócić uwagę na problemy zdrowotne partnera. Dokładnie chodzi o chrapanie, które może być bardzo uciążliwe dla śpiącej obok osoby i skutecznie przerwać jej sen. Z badań wynika, że 40% dorosłych mężczyzn i 24% dorosłych kobiet chrapie.

Może to być objawem problemów zdrowotnych. Jeśli tak się zdarza, warto porozmawiać z partnerem o jego problemie i namówić go na wizytę u lekarza.  Z drugiej strony nie ma co się stresować. Czasami powód chrapania jest błahy – wystarczy zmienić pozycję podczas zasypiania. Niestety zdarza się, że w trakcie snu wiele osób często wierci się i zmienia położenia swojego ciała. W tym wypadku pozostaje zainwestować w porządną parę zatyczek do uszu.

Stres

Codzienne troski mogą zaburzać sen. Większość osób ma trudności z zaśnięciem, gdy coś je martwi. Umysł zamiast odpoczywać po ciężkim i stresującym dniu, przywołuje sytuacje, które wywołały zdenerwowanie. Zbyt duży stres może prowadzić do poważnych zaburzeń emocjonalnych w tym depresji czy nerwicy. Najgorsze, że nie jest on namacalny, jak nierówny materac czy chrapiący partner. Stres można towarzyszyć osobie przez cały dzień, nawet gdy nie jest tego świadoma.W zestresowanym stanie, mózg ma trudności z rozluźnieniem, a hormony stresu zakłócają normalny cykl snu.

Jeśli to stres może być czynnikiem wpływającym na jakość twojego snu, ważne jest, aby go wyeliminować. Czasami pomaga gorąca odprężająca kąpiel albo  przesłuchanie ulubionej płyty z muzyką. Inni wolą porozmawiać o dręczących ich problemach z partnerem. Stres może mieć również działanie twórcze. Osoby, które chcą się rozluźnić, często spisują swoje zmartwienia w różnych postaciach – krótki motywujący wpis na blogu czy nawet  prowadzenie pamiętnika, może być dobre aby pozbyć się negatywnych emocji. Chodzi o to, aby wydostać stres ze swojego wnętrza i dać sobie pozwolenie, aby nie martwić się o nic aż do następnego dnia.

Alternatywnymi sposobami na zwalczenie stresu jest wypróbowanie medytacji albo jogi. Nie tylko działa dobrze na ciało ale także na umysł. Wymaga pełnej koncentracji i precyzji, które mogą odsunąć negatywne emocje na bok.Generalnie sport jest świetnym rozwiązaniem na stres. Codzienne ćwiczenia fizyczne pomagają w produkowaniu endorfiny, które są nie bez przyczyny nazwane hormonem szczęścia. Osoby regularnie ćwiczące są po prostu szczęśliwsze i bardziej pozytywnie nastawione do życia. Nie przejmują się tak bardzo stresem. Nawet jeśli go odczuwają, to potrafią poradzić sobie z nim w szybki sposób.

Złe nawyki

Oglądanie telewizji w łóżku lub długie nocne czytanie książki może być relaksujące po ciężkim i pracowitym dniu ale nie zawsze dobrze wpływa na sen. W wielu wypadkach tak zwane siedzenie do późna powoduje, że następnego dnia organizm ma kłopoty z obudzeniem. Brak koncentracji, uciążliwe bóle głowy są częstymi objawami wynikającymi ze zbyt długiego siedzenia po nocach. Aby temu zapobiec, wystarczy dobrze rozplanować sobie dzień, tak aby znaleźć czas na chwilę relaksu – niekoniecznie przed snem.

Gdy często zmieniane jest łóżko, organizm ma problem z przyzwyczajeniem się do konkretnego miejsca odpoczynku i snu. Ważne jest aby ciało prawidłowo zidentyfikowało to a nie inne łóżka jako oazę spokoju i błogiego snu. Psychologia ma tu duży wpływ. Nie bez powodu przebywając u znajomych albo na wyjeździe wiele osób może odczuwać problemy z zaśnięciem w obcym łóżku, które nie jest dopasowane do kształtów ciała. Odczuwany dyskomfort przekłada się na jakość snu. Warto zatem trzymać się stałego miejsca gdy jest to tylko możliwe.

Sprawa bezsennych nocy może mieć swoją przyczynę również w nieodpowiednio dobranym materacu. Większość osób nie przykłada do tego uwagi. Jednakże materac to gwarancja dobrego snu. Piankowy dla komfortu i idealnego podparcia każdych stref ciała czy może lateksowy, który ma właściwości antyalergiczne i dobrze przepuszcza powietrze – wybór zależy od nas. Wiele firm oferuje możliwość wypróbowania materacu przez określony czas. Klient ma dzięki temu możliwość sprawdzenia go pod każdym kątem i podjęcia ostatecznej decyzji o jego nabyciu lub zwrocie.