Cztery filary zdrowego życia.

ss

Zdrowie jest jedną z najważniejszych wartości w życiu człowieka. Dbanie o nie, to podstawa prawidłowego funkcjonowania i pracy zarówno ciała, jak i umysłu. Istnieje wiele metod pozytywnie wpływających na zachowanie sił zarówno fizycznych jak i mentalnych przez długi czas. Jedna z nich opiera się na czterech filarach: dieta, ćwiczenia, nastrój i sen.

Pierwsze dwa są ważniejsze dla ciała, pozostałe są mocno związane z psychiką.

Jedz dobrze, śpij dobrze

Jak i co jesz ma znaczący wpływ na sen. Wszyscy wiemy, że nie powinno się pić podwójnego espresso tuż przed położeniem się do łóżka. Ale są też pokarmy, które pomagają zasnąć. Na przykład szklanka ciepłego mleka, daktyle lub banan. Zdrowe i zróżnicowane nawyki żywieniowe również sprzyjają wartościowemu odpoczynkowi. Nie oznacza to, że powinno się drastycznie zmienić cały jadłospis lub wprowadzić ograniczenia w spożywanych produktach. Głodzenie lub zmuszanie się do jedzenia rzeczy, które nie są smaczne, też odpada. Tak naprawdę wszystko jest związane z potrzebami organizmu. To jego powinno się słuchać. Jeśli po ciężkim i tłustym posiłku na wieczór pojawiają się problemy ze snem, to już wiadomo, czegounikać wieczorem.

Typowa zachodnia dieta, która jest wypełniona jedzeniem na wynos, przetworzonym mięsem i wieloma przekąskami o dużej zawartości cukru, wiąże się z wyższym wskaźnikiem występowaniadepresji, stresu, lęku i choroby afektywnej dwubiegunowej. Niezdrowa dieta może również wpłynąć na rozwój zaburzeń psychicznych.

Z drugiej strony, jedzenie większej ilości świeżych owoców i warzyw, zmniejsza spożycia cukru. Częstsze gotowanie własnych posiłków może również poprawić nastrój i obniżyć ryzyko wystąpienia wyżej wspomnianych problemów ze zdrowiem mentalnym.

Poczuj się dobrze, śpij dobrze

Spokojny umysł oznacza lepszy sen w nocy. Jeśli nie czujesz się dobrze z jakiegokolwiek powodu lub masz zbyt dużo na głowie, ten stan rzeczy odbije się na śnie. Przed położeniem się do łóżka powinno się uspokoić tak zwaną „gonitwę myśli”. Jak tego dokonać? Wystarczy, że wykona się proste ćwiczenia zaczerpnięte z hinduskiej metody samodoskonalenia - jogi. Nie trzeba od razu sięgać po skomplikowane pozycje. Nawet wzięcie kilku głębokich wdechów i wydechów pomaga się uspokoić.

Nastrój wpływa na wiele aspektów życia.Kłótnie powodują wzrost ciśnienia krwi, a samo myślenie o niej, tylko potęguje ten stan. W efekcie człowiek odczuwa niepokój i zdenerwowanie. Co ciekawe, zdaniem badaczy stan zakochania również podnosi poziom stresu.

Badacze odkryli, że łzy kobiet, które płakały z powodów emocjonalnych zawierały wysoki poziom hormonów i neuroprzekaźników związanych ze stresem. Prowadziły do obniżenia ciśnienia krwi i usunięcia związków negatywnie wpływających na sen i organizm.Naturalny, antystresowy detoks.

Bądź aktywnym, śpij dobrze

Ćwiczenia mogą również polepszyć jakość snu. Trzydzieści minut ćwiczeń, trzy do czterech razy w tygodniu, pomaga szybciej zasnąć. Najlepiej ćwiczyć rano lub w ciągu dnia i unikać intensywnych ćwiczeń wieczorem. Badania pokazują, że regularne ćwiczenia mogą wydłużyć średni czas snu o godzinę. Odpoczynek w nocy odgrywa ogromną rolę w codziennym funkcjonowaniu.

Jak mówi stare przysłowie: „w zdrowym ciele, zdrowy duch”. Aktywność fizyczna jest bardzo istotną rzeczą, która pomaga cieszyć się dłużej zdrowiem, nawet w podeszłym wieku. Ludzie, którzy regularnie wykonują jakąkolwiek aktywność fizyczną, mają:

  • do 50% niższe ryzyko cukrzycy typu 2;
  • do 50% niższe ryzyko raka jelita grubego;
  • do 35% niższe ryzyko chorób serca;
  • do 30% niższe ryzyko depresji;
  • do 30% niższe ryzyko demencji;
  • o 20% niższe ryzyko raka piersi.

Śpij dobrze, śpij zdrowo

Zdrowy tryb życia oznacza bardziej zrównoważoną dietę, regularne ćwiczenia i unikanie stresu. Często zapominamy, że wartościowy sen jest równie ważny dla prawidłowego funkcjonowania zarówno ciała jak i umysłu. Sen nie tylko regeneruje ciało, ale także wpływa na odporność na stres, kondycję fizyczną, a nawet nawyki żywieniowe. Problemów związanych ze snem może być dużo. Aby zapewnić sobie komfortowe warunki do snu, potrzebny jest odpowiedni materac. Dopasowany do indywidualnych potrzeb i wymagań użytkownika. Przeglądając materace sklep, warto zwrócić uwagę na lateksowe modele Vita Talalay, które są uznawane za najbardziej higieniczne i zdrowe podłoże do snu. Otwarte komórki wkładu zapewniają optymalną wentylację zarówno latem jak i zimą. Sprężysty i elastyczny materac łatwo dopasowuje się do kształtów śpiącej osoby. Duży wybór pokrowców pozwoli stworzyć idealną podstawę dla regenerującego i jakościowego odpoczynku duszy i ciała.