Jak stosować drzemkę w ciągu dnia?

ss

Istnieje wiele czynników wpływających na sen. Sposób życia, pozycja spania, otoczenie czy materac. Niestety nie zawsze zmiana jednego z nich sprawi, że sen będzie bardziej wartościowy, a rano obudzimy się pełni energii i chęci do działania. Aby polepszyć sobie jakość snu, warto zastosować drzemkę w ciągu dnia, która szybko poradzi sobie z brakiem energii

Drzemka dla regeneracji

Nie od dzisiaj wiadomo, że nawet kilkuminutowa drzemka pomaga odświeżyć umysł i polepsza pracę mózgu. Szczególnie poleca się ją osobom, które są często zmęczone i bez sił. Organizm człowieka jest przyzwyczajony do jednego, długiego cyklu snu w nocy. Wszystko przez wieloletnie przyzwyczajenie. Od małego uczono nas, żeby spać w nocy, a pracować w dzień. Jednak krótka drzemka w środku dnia może zdziałać cuda. Badania dowiodły, że organizm nie tylko dostaje zastrzyk nowej energii, ale działa bardziej efektywnie i z lepszymi rezultatami. Ważne jest, aby nie przesadzać z ilością drzemek oraz ich długością. Uważa się, że taki odpoczynek nie powinien być dłuższy niż 20 minut, ponieważ istnieje ryzyko, że po prostu organizm wejdzie w głębsze stadia snu. Jedna drzemka w zupełności wystarczy, aby poczuć się lepiej.

Kawa i drzemka – duet idealny

Powszechnie uważa się, że kawa to wróg snu. Nie ma w tym nic dziwnego, kubek czarnego napoju na wieczór może zaburzyć cykl nocnego odpoczynku i utrudnić zaśnięcie. Jednak trzeba mieć na uwadze, że sam napój ma bardzo opóźnione działanie. Głównym związkiem pobudzającym jest tu kofeina, która potrzebuje około 20 minut, aby organizm odczuł wzrost energii i sił. Czas jest tutaj istotny, ponieważ kawa musi najpierw przejść przez układ pokarmowy, aby zostać strawiona i wchłonięta do organizmu.

Osoby twierdzące, że już łyk kawy stawia ich na nogi, są w błędzie. Wszystko przez efekt placebo. Oszukiwanie samego siebie w kończy skutkuje odczuwaniem pożądanego efektu.

W ciągu całego dnia ludzki mózg wytwarza adenozynę, która reguluje użycie energii oraz powiadamia organizm, że czas na odpoczynek i regenerację. Zazwyczaj ten stan jest odczuwany przez spowolnienie reakcji na bodźce zewnętrzne oraz trudności z koncentracją. Innymi słowy – adenozyna pomaga zasnąć. Jednak jeśli dostarczmy organizmowi kofeiny w postaci kawy pobudzamy go do działania.

Sprawa ma się  inaczej w przypadku krótkiej drzemki, która pomaga naturalnie oczyścić neurony z adenozyny i czasowo blokuje jej wytwarzanie. Świetnym pomysłem jest połączenie zalet kofeiny z drzemką. Jak to zrobić? Wystarczy wypić mała kawę, a następnie położyć się na 20 minutową drzemkę. Po upływie tego czasu organizm uwalnia się od senności i dostaje nowy zastrzyk energii z kofeiny.

Dla prawdziwych śpiochów

Niektóre osoby odczuwają senność zaraz po przebudzeniu się, a stan pogarsza się jeszcze bardziej w ciągu całego dnia. W tym wypadku najlepiej jest zaplanować drzemkę zaraz po przebudzeniu, np. przed pracą. Wystarczy położyć się na maksymalnie 20 minut, pamiętając, że dłuższy czas może sprawić, że zapadniemy w głęboki sen, po którym obudzimy się jeszcze bardziej zmęczeni.