Weterani i sen

ss

Weterani poświęcają bardzo wiele w służbie dla swojego kraju. Porzucają czas z przyjaciółmi i rodziną, wspierając swój kraj. Pracują również przez wiele godzin w wielu trudnych lokalizacjach. I robią to wszystko bez zarzutu. Robią te rzeczy, aby służyć swojemu narodowi i bronić naszej wolności.

Jeśli ty lub ktoś, kogo kochasz, jest weteranem, wiesz, że powrót do domu po służbie, czy to 20 lat temu, czy 5 dni temu, może nieść ze sobą problemy ze snem. Jedno z wielu przeprowadzonych badań, ujawnia, że znaczna większość weteranów doświadcza poważnego braku snu.

Jak powszechny jest problem? Jest to na tyle znaczące, że 86% weteranów zgłosiło chęć noszenia urządzeń do monitorowania snu, by zebrać dane dotyczące ich spania w celu poprawy jakości snu. Wiele czynników przyczynia się do trudności ze snem wśród weteranów powracających do domu, w tym zespół stresu pourazowego (PTSD). Niestety brak snu może prowadzić do różnych dodatkowych problemów zdrowotnych i psychicznych.

Problemy ze spaniem u weteranów


Osoby, u których zdiagnozowano zespół stresu pourazowego, mogą częściej cierpieć na ciężkie przypadki bezsenności po powrocie do domu. Ta bezsenność może występować  z kilku powodów:
• Koszmary
• Obawy przed pójściem spać
• Niepokój
• Depresja
• Negatywne myśli
• Ciągła czujność psychiczna (po prostu niezdolność do relaksu na tyle, by zasnąć)

 

Chociaż PTSD jest częstym powodem bezsenności wśród weteranów, nie jest to jedyny powód. Istnieje wiele dodatkowych przyczyn bezsenności u weteranów wojennych, takich jak:
• Ból związany z obrażeniami. Jeśli żołnierz zostanie ranny podczas służby, ból może przeszkadzać w zasypianiu. Może też obudzić w środku nocy, co potem utrudnia powrót do snu.
• Przesunięte harmonogramu snu. To jest szczególnie powszechne wśród weteranów powracających do domu po aktywnej służbie za granicą. Ich ciała i umysły dostosowały się do różnych harmonogramów snu. Powrót do dobowego rytmu może zająć im jakiś czas.

  • Czujność. Umysły i ciała weterana były przez wiele miesięcy w stanie gotowości. Nawet jeśli nie zdiagnozowano u nich PTSD, może minąć trochę czasu, zanim się zrelaksują i będą mogli spokojnie zasnąć.
  • Nocne lęki. Niezależnie od tego, czy mają PTSD, czy nie, weterani byli na wojnie i widzieli rzeczy trudne, przygnębiające. W ciągu dnia, kiedy ich umysł jest aktywny, można sobie z tym poradzić, ale w nocy koszmary czy wspomnienia z wojny mogą wracać we śnie - czasem utrudniając spanie.
  • Objawy związane z PTSD. Jakby PTSD nie wystarczało, by nie pozwolić weteranom spać w nocy, istnieje kilka skutków ubocznych tego stanu, które mogą również zakłócać ich sen, w tym np: zespół niespokojnych nóg (RLS), parasomnia i inne.

Sen wpływa na każdy aspekt naszego życia, w tym na to, jak odnosimy się do innych i jak wykonujemy swoją pracę i / lub uczymy się nowych umiejętności. Przewlekłe pozbawienie snu może powodować cierpienie w relacjach osobistych, spadek wydajności pracy i pozbawiać nas umiejętności walki z chorobami i infekcjami.
Weterani mogą uzyskać pomoc, której potrzebują, aby móc znów normalnie zasypiać. Dostosowanie może zająć trochę czasu, ale stopniowo bezsenność się zmniejszy.

 

Sen, którego potrzebujesz po służbie wojskowej


Teraz, gdy wróciłeś do domu, czas skupić się na uzdrawianiu. Poprawa jakości i ilości snu musi być dla ciebie priorytetem. Często najlepiej jest zacząć od podstaw, które obejmują:

  • Ustalenie ścisłego harmonogramu snu i przebudzenia. Zachowujemy ich spójność nawet w weekendy.
    • Usuwamy wszystkie potencjalne zakłócenia z sypialni. Obejmuje to sprzęt fitness, telewizory, telefony komórkowe, komputery itp. Sypialnia ma być schronieniem do spania.
    • Nasza sypialnia ma być wygodna. Chłodne i ciemne pomieszczenia są idealne do spania, ale powinny być również wolne od bałaganu, a łóżko powinno być wygodne. Materac lateksowy sprawi, że nasze ciało będzie miała możliwość zregenerowania się, mięśnie rozluźnią sie podczas spania, a wszystko to ułatwia i poprawia jakość snu.
    • Opracuj nocną rutynę przed pójściem spać. Może to pomóc zmusić mózg do zidentyfikowania tych procedur ze snem i odpoczynku po całym dniu. Spróbuj medytacji, ciepłej kąpieli, herbaty rumiankowej lub słuchania delikatnej muzyki.

 

Jeśli te rzeczy nie zapewniają znaczącej poprawy snu, czas rozważyć bardziej drastyczne kroki w celu poprawy snu. Jedną z pierwszych rzeczy, które powinieneś rozważyć, jest skonsultowanie się z lekarzem. Lekarz może zalecić inne metody leczenia w celu rozwiązania problemów ze spaniem.

Ważne jest, aby wiedzieć, że nie jesteś sam. Tak jak twoi koledzy żołnierze wspierali cię w czasie służby, tak oddani lekarze, przyjaciele i członkowie rodziny mogą pomóc, gdy jesteś w domu. Uzyskiwanie pomocy w rozwiązywaniu problemów ze snem może zająć trochę czasu. Pierwszym krokiem zawsze będzie jednak uczynienie go priorytetem. Po wypróbowaniu powyższych rzeczy i rozmowie z lekarzem powinieneś być na dobrej drodze do spokojnego i zdrowego snu.